Wersja obowiązująca z dnia
Wydział Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
Dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej
Barbara Guga
tel. (89) 521 05 36
fax (89) 521 05 38
e-mail: ok@powiat-olsztynski.pl
pok. 104
Do zakresu działania Wydziału Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej należy realizacja zadań:
w zakresie kultury, sportu, stowarzyszeń, kształcenia specjalnego i resocjalizacji:
- prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych klubów sportowych i związków sportowych,
- wydawanie zaświadczeń stowarzyszeniom sportowym zgodnie z prowadzoną ewidencją Starosty Olsztyńskiego,
- prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem wpisów do ewidencji Starosty Olsztyńskiego zakładanych szkół i placówek niepublicznych, w tym wydawanie zaświadczeń,
- kierowanie dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego do szkół i placówek szkolnictwa specjalnego, w tym zapewnienie odpowiedniej formy kształcenia specjalnego,
- kierowanie dzieci i młodzieży na podstawie postanowienia sądu do placówek resocjalizacyjnych,
- prowadzenie spraw związanych z uzgadnianiem godzin nauczania indywidualnego,
- prowadzenie rejestru stowarzyszeń i ich kół na terenie Powiatu Olsztyńskiego,
- prowadzenie spraw fundacji działających na ternie Powiatu Olsztyńskiego, w tym wykonywanie uprawnień wynikających z art. 12-15 ustawy o fundacjach,
- prowadzenie spraw stowarzyszeń zwykłych,
- prowadzenie spraw związanych z uzgadnianiem kosztów żywienia w szkołach i placówkach,
- prowadzanie spraw wynikających z nadzoru nad stowarzyszeniami, w tym stowarzyszeniami pożytku publicznego, kultury fizycznej, uczniowskich klubów sportowych oraz związków sportowych,
- aktualizacja bazy danych organizacji pozarządowych działających na terenie Powiatu Olsztyńskiego,
- przygotowanie decyzji administracyjnej o odmowie wpisu do ewidencji Starosty Olsztyńskiego szkoły lub placówki niepublicznej,
- przygotowanie decyzji administracyjnej o nadaniu i cofnięciu szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej,
- prowadzenie spraw z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w placówkach publicznych powiatu olsztyńskiego,
- prowadzenie procedury likwidacyjnej stowarzyszeń uczniowskich klubów sportowych oraz stowarzyszeń kultury fizycznej, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej,
- prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury,
- prowadzenie spraw w zakresie przyznawania nagród i stypendiów w dziedzinie twórczości artystycznej,
- prowadzenie spraw z zakresu tworzenia warunków, w tym organizacyjnych sprzyjających rozwojowi sportu,
- prowadzenie spraw w zakresie organizowania i prowadzenia powiatowych instytucji kultury,
- prowadzenie spraw w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, w tym Społeczny Opiekun Zabytków,
- prowadzenie listy Starosty Olsztyńskiego- Społecznych Opiekunów Zabytków,
- umieszczanie na zabytkach odpowiednich znaków lub napisów,
- zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy finansowej gminom na realizację zadań o charakterze ponadlokalnym,
- prowadzenie spraw w zakresie przyznawania stypendiów, nagród i wyróżnień za osiągnięte wyniki sportowe,
- prowadzenie spraw w zakresie organizacji imprez w zakresie realizowanych zadań o zasięgu powiatowym oraz nadzorowanie ich organizacji,
- prowadzenie spraw związanych z Powiatową Biblioteką Publiczną i Biblioteką Pedagogiczną,
- prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem i dokształcaniem nauczycieli,
- prowadzenie spraw w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki,
- prowadzenie spraw związanych z prowadzeniem Powiatowej Szkoły Muzycznej I Stopnia w Dywitach,
- realizacja zakupów w zakresie działania Wydziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- prowadzenie spraw Rady Sportu,
- prowadzenie spraw w zakresie promocji szkół i placówek,
- realizacja zawieranych przez Powiat Olsztyński porozumień w zakresie zadań wydziału,
- przygotowanie projektów umów określających warunki korzystania przez szkoły z pomieszczeń, które nie są własnością Powiatu Olsztyńskiego,
- prowadzenie spraw związanych z Wieloletnim i Rocznym Programem Współpracy Powiatu Olsztyńskiego z organizacjami pozarządowymi,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej w zakresie spraw związanych z przygotowaniem procedury wyłonienia organizacji pozarządowej, przygotowania umowy oraz kontroli wykonywania umowy przez organizację pozarządową na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Stanowiska pracy ds. kultury, sportu, stowarzyszeń, kształcenia specjalnego i resocjalizacji
tel. (89) 523 28 80
pok. 105
w zakresie szkół publicznych i niepublicznych, spraw osobowych dyrektorów szkół, awansu zawodowego, sprawozdawczości i projektów unijnych:
- prowadzenie spraw w zakresie ustalania wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli w Powiecie Olsztyńskim, w tym ustalanie dodatku uzupełniającego dla nauczycieli oraz opracowanie sprawozdania do Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- obsługa programu „Zbiorczy arkusz organizacyjny”, w tym opracowanie analiz i porównań,
- prowadzenie spraw dotyczących zasad udzielania dotacji i ustalania jej wysokości dla szkół i placówek niepublicznych o uprawnieniach publicznych, niepublicznych szkół i placówek, publicznych ośrodków szkolno-wychowawczych, w tym specjalnych dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki prowadzonych przez osobę prawną lub fizyczną inną niż powiat, a także niepublicznych ośrodków działających na terenie Powiatu umożliwiających dzieciom i młodzieży realizację obowiązku szkolnego i ich rozliczanie,
- prowadzenie sprawozdawczości wynikającej z zadań oświatowych oraz sporządzanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów,
- prowadzenie spraw związanych z prowadzeniem bazy danych systemu informacji oświatowej,
- prowadzenie kontroli danych wprowadzanych przez szkoły i placówki oświatowe do „Systemu Informacji Oświatowej” wg wewnętrznej procedury kontroli,
- prowadzenia spraw związanych z opracowaniem planów sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych oraz szkół i placówek specjalnych na terenie powiatu olsztyńskiego, w tym zmiany wynikające z przepisów oświatowych,
- sporządzanie analiz wynikających z zadań oświatowych związanych z demografią, naborem uczniów do klas I szkół ponadgimnazjalnych powiatu, subwencją oświatową oraz kosztami kształcenia,
- ustalanie wysokości subwencji oświatowej należnej Powiatowej Olsztyńskiemu dla szkół i placówek na dany rok budżetowy,
- prowadzenie spraw związanych z przekształcaniem, likwidacją, przekazywaniem szkół i placówek oświatowych,
- prowadzenie spraw związanych z wnioskami o środki z rezerwy Ministerstwa Edukacji Narodowej,
- ustalanie miesięcznej wysokości dotacji w oparciu o liczbę uczniów dla szkół i placówek niepublicznych o uprawnieniach publicznych i placówek niepublicznych,
- ustalanie dotacji niepublicznym szkołom ponadgimnazjalnym na każdego słuchacza kursu kwalifikacyjnego, który zdał egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe,
- kontrola zgodności danych przekazywanych przez szkoły i placówki niepubliczne o uprawnieniach publicznych, publiczne prowadzone przez osoby inne niż powiat oraz szkoły i placówki niepubliczne,
- prowadzenie spraw w zakresie nadzoru nad działalnością szkół i placówek oświatowych,
- weryfikacja zadań edukacyjnych (dane subwencyjne) Powiatu Olsztyńskiego przekazanych do zatwierdzenia przez Ministerstwo Edukacji Narodowej,
- opracowanie projektu wolnych miejsc do klas pierwszych szkół prowadzonych przez Powiat Olsztyński zawierającego liczbę uczniów i liczbę oddziałów na kolejny rok szkolny,
- prowadzenie spraw dofinansowania pracodawcy kosztów kształcenia młodocianego pracownika,
- przygotowanie projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie aktu założycielskiego szkoły i nadanie pierwszego statutu,
- wykonywanie zadań wynikających z zakresu dostępu do bazy danych Systemu Informacji Oświatowej wprowadzonych ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.U. Nr 139, poz. 814 z późn. zm.),
- nadzór nad wdrożeniem przez szkoły i placówki oświatowe zmian w zakresie ,,Systemu Informacji Oświatowej’’,
- prowadzenie spraw związanych z zatwierdzeniem organizacji pracy szkół i placówek oświatowych, w tym ich aneksów i zmian,
- prowadzenie spraw osobowych dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- kompletowanie, prowadzenie i prawidłowe przechowywanie akt osobowych dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- przygotowywanie planów urlopów wypoczynkowych dyrektorów szkół i placówek nie feryjnych oraz nadzór nad wykorzystaniem urlopów (wypoczynkowych, bezpłatnych, dla poratowania zdrowia, okolicznościowych) dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- załatwianie spraw emerytalno – rentowych dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- nadzór nad właściwym opracowaniem i wdrażaniem regulaminu wynagradzania pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych,
- opracowanie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatku za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagradzania oraz uzgadnianie regulaminu z nauczycielskimi związkami zawodowymi,
- określanie zasad rozliczania czasu pracy nauczycielom o różnym planie zajęć w poszczególnych okresach roku szkolnego,
- określenie zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć,
- prowadzenie spraw związanych z wnioskami o przyznanie odznaczeń dyrektorom i nauczycielom szkół i placówek oświatowych,
- prowadzenie spraw związanych z wnioskami o środki z rezerwy MEN,
- prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego nauczycieli zatrudnionych szkołach i placówkach na terenie powiatu,
- prowadzenie spraw związanych z oceną pracy dyrektora szkoły lub placówki,
- prowadzenie spraw w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w szkołach i placówkach oświatowych w zakresie pracowników i uczniów,
- prowadzenie spraw związanych z potrzebami remontowymi szkół i placówek,
- współpraca z przedstawicielami nauczycielskich związków zawodowych,
- przygotowanie informacji o laureatach olimpiad przedmiotowych, konkursów, w tym informacji o laureatach konkursów muzycznych uczniów szkół ponadgimnazjalnych, szkoły artystycznej i placówek oświatowych,
- opracowanie projektów wniosków na Zarząd Powiatu o przyznanie dyrektorowi (nauczycielowi) nagrody Starosty,
- ustalanie projektu wysokości dodatków: motywacyjnego i funkcyjnego, w tym części zmiennej dodatku funkcyjnego dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektora szkoły lub placówki,
- przygotowanie projektu uchwał Zarządu Powiatu w sprawie: powierzenia stanowiska dyrektora szkoły lub placówki, przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora, odwołania ze stanowiska dyrektora szkoły lub placówki oświatowej, powierzenia obowiązków dyrektora szkoły wicedyrektorowi, a w szkołach, w których nie ma wicedyrektora nauczycielowi tej szkoły lub placówki oświatowej,
- nadzór nad wdrażaniem i realizacja przez szkoły kształcące w zawodach zmian wynikających z przepisów oświatowych,
- prowadzenie spraw związanych z organizowaniem przy szkołach kształcenia w formie kursów kwalifikacyjnych w zakresie zdobywania kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie,
- uzgadnianie zawodów kształcenia proponowanych przez dyrektorów szkół,
- analiza rozliczeń godzin nauczycieli w szkołach dla dorosłych,
- przyjmowanie dokumentacji zlikwidowanej szkoły lub placówki,
- prowadzenie spraw nauczycieli w zakresie zadań organu prowadzącego,
- prowadzenie spraw wynikających ze zmian organizacyjnych w szkołach i placówkach,
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów uczniom i studentom z UE, budżetu państwa i budżetu Powiatu oraz sporządzaniem sprawozdań i informacji,
- prowadzenie bazy danych uczniów i studentów w ramach projektu dofinansowanego ze środków UE,
- prowadzenie spraw związanych z obsługą szkół i placówek w zakresie wniosku o pozabudżetowe środki finansowe,
- prowadzenie dokumentacji realizowanych przez Powiat Olsztyński projektów oświatowych w zakresie edukacji i ich archiwizacja,
- monitorowanie realizowanych przez szkoły i placówki projektów współfinansowanych ze środków UE,
- planowanie dochodów powiatu związanych z wdrażaniem projektów w podziale na szkoły i placówki oświatowe, w tym projektów systemowych,
- koordynacja programów Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Warmińsko - Mazurskiego Kuratora Oświaty,
- prowadzenie nadzoru i kontroli danych wprowadzanych przez szkoły i placówki oświatowe (publiczne i niepubliczne) do „Systemu Informacji Oświatowej”,
- prowadzenie spraw wynikających z realizacji Powiatowego Programu Wspierania Edukacji oraz Wyrównywania Szans Edukacyjnych Dzieci i Młodzieży,
- prowadzenie spraw przekazania szkoły samorządowej osobie fizycznej lub osobie prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego,
- prowadzenie spraw związanych z nadaniem imienia i sztandaru szkole lub placówce,
- sporządzanie decyzji administracyjnych w zakresie kompetencji organu prowadzącego szkoły i placówki Powiatu Olsztyńskiego,
- opiniowanie powierzania lub odwołania przez dyrektora szkoły lub placówki wicedyrektora lub innej osoby zajmującej stanowisko kierownicze,
- weryfikacja struktury zatrudnienia oraz wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych w zakresie ustalania dodatku uzupełniającego dla nauczycieli Powiatu Olsztyńskiego.
Stanowiska pracy ds. szkół publicznych i niepublicznych, spraw osobowych dyrektorów szkół, awansu zawodowego, sprawozdawczości i projektów unijnych:
tel. (89) 521 05 37, (89) 521 05 38
pok. 101, 103.