Rejestracja pojazdu marki „SAM”
I. Treść urzędowa:
Dokonywanie rejestracji pojazdu marki „SAM” poprzez wydawanie dowodu rejestracyjnego i zalegalizowanych tablic rejestracyjnych za opłatą.
II. Wymagane dokumenty:
Wniosek o rejestrację
Załączniki:
- oświadczenie, że wnioskodawca jest właścicielem zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu,
- krajowe indywidualne dopuszczenie pojazdu, uznanie krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu wydane przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (wydaje się za opłatą i po przejściu badania potwierdzającego spełnienie odpowiednich warunków czy wymagań technicznych pojazdu).
- zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów potwierdzające umieszczenie na pojeździe numeru nadwozia, podwozia lub ramy,
- zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów potwierdzające wykonanie i umieszczenie na pojeździe tabliczki zastępczej,
- dowód uiszczenia opłaty za rejestrację pojazdu,
- dokument tożsamości (do wglądu).
Uwaga:
- Wszystkie dokumenty należy składać w oryginałach. Dopuszcza się przedłożenie poświadczonej notarialnie kopii dowodów własności pojazdu.
- Wniosek o rejestrację pojazdu właściciel/właściciele składa/ją osobiście, w przypadku załatwiania sprawy przez jednego z współwłaścicieli pojazdu bądź przez pełnomocnika, wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto:
Nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna:
Nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003
Tytuł opłaty: opłata skarbowa.
III. Opłaty:
Opłata administracyjna:
- 160 zł - w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
- 120 zł - w przypadku motocykli, przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych,
- 110 zł - w przypadku motorowerów,
Opłat dokonuje się w kasie na terenie urzędu (w tym kartą płatniczą) lub przelewem na konto.
Nazwa rachunku: Dochody Starostwa
Numer rachunku: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003
Tytuł opłaty: rejestracja pojazdu
Do odbioru stałego dowodu rejestracyjnego należy przedstawić następujące dokumenty:
- oryginał pozwolenia czasowego,
- oryginał dowodu tożsamości (do wglądu)
- aktualna polisa OC (do wglądu)
- pełnomocnictwo – w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu.
IV. Termin i sposób załatwienia sprawy:
Rejestracji pojazdu dokonuje się niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów. Rejestracja lub odmowa rejestracji pojazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Rejestracji czasowej pojazdu dokonuje się na okres nieprzekraczający 30 dni, zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny. Termin 30 dni może być jednorazowo przedłużony o 14 dni w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracją pojazdu. Dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest w tym momencie pozwolenie czasowe, które przed upływem wyznaczonego terminu należy wymienić w tut. Urzędzie na stały dowód rejestracyjny.
V. Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
VI. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 sierpnia 2023 r. w sprawie indywidualnego dopuszczenia pojazdu
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników