Wyrejestrowanie pojazdu
I. Treść urzędowa:
Wyrejestrowywanie pojazdów na wniosek właścicieli w wypadkach określonych ustawą Prawo o ruchu drogowym.
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu właściciel pojazdu składa do organu rejestrującego właściwego ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu.
II. Wymagane dokumenty:
Wniosek
Załączniki:
- oryginał dowodu rejestracyjnego,
- tablice rejestracyjne (jeżeli są wymagane),
- dowód opłaty skarbowej za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu,
- dokument tożsamości (do wglądu),
oraz
w przypadku demontażu pojazdu w kraju lub za granicą:
- zaświadczenie o demontażu lub przyjęciu niekompletnego pojazdu albo równoważnego dokumentu o demontażu lub przyjęciu niekompletnego pojazdu wydanego w innym państwie, wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego,
w przypadku kasacji pojazdu za granicą:
- oryginał dokumentu potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego,
w przypadku kradzieży pojazdu:
- zaświadczenie z Policji o zgłoszeniu kradzieży albo
- postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży,
- oświadczenie właściciela o kradzieży pojazdu, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
w przypadku wywozu pojazdu za granicę:
- dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą, wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.
w przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmiany właściciela:
- dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę pojazdu bez zmiany właściciela,
- oryginał dowodu wniesienia przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach.
Uwaga:
- W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablic(y) rejestracyjnych właściciel pojazdu składa oświadczenie o ich braku, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
- W przypadku, kiedy dane zamieszone na wniosku o wyrejestrowanie są niezgodne z danymi właściciela zawartymi w dowodzie rejestracyjnym, jako dowód własności wymagany do wyrejestrowania pojazdu rozumie się wszystkie wcześniejsze dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia prawa własności pojazdu.
- Wszystkie dokumenty należy składać w oryginałach. Dopuszcza się przedłożenie poświadczonej notarialnie kopii dowodów własności pojazdu.
- Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu właściciel/właściciele składa/ją osobiście, w przypadku załatwiania sprawy przez jednego z współwłaścicieli pojazdu bądź przez pełnomocnika, wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto:
Nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna:
Nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003
Tytuł opłaty: opłata skarbowa.
III. Opłaty:
Opłata administracyjna: brak.
Opłata skarbowa: 10 zł za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.
Nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna, Powszechna Kasa Oszczędności BP S.A.:
Nr rachunku: 63 1020 3541 0000 5002 0290 3227
Tytuł opłaty: opłata skarbowa.
IV. Termin i sposób załatwienia sprawy:
Wyrejestrowanie pojazdu dokonuje się niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów poprzez wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu.
V. Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
VI. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracja pojazdów