Wersja nieobowiązująca z dnia

Zwrot zatrzymanego prawa jazdy

I. Treść urzędowa:

Zwrot zatrzymanego prawa jazdy

II. Wymagane dokumenty:

Wniosek o wydanie prawa jazdy (dostępny w urzędzie)

Załączniki:

  • w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.

Do wglądu: dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).

Wniosek o wymianę prawa jazdy można złożyć po zakończeniu zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Jeżeli zatrzymane prawo jazdy straciło ważność, w celu zwrotu prawa jazdy należy złożyć dokumenty jak w przypadku wymiany prawa jazdy i wówczas termin załatwienia sprawy wydłuża się o czas produkcji dokumentu.

Przystąpienie do egzaminu kontrolnego sprawdzającego kwalifikacje w przypadku zatrzymania prawa jazdy lub cofnięcia uprawnień wymaga złożenia wniosku o uzyskanie profilu kandydata na kierowcę.

W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika (odbiór prawa jazdy), wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 (nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna, opłata skarbowa).

III. Opłaty:

Opłata administracyjna: brak.

Opłata skarbowa: brak.

IV. Termin i sposób załatwienia sprawy:

Zwrot lub odmowa zwrotu zatrzymanego prawa jazdy albo przywrócenia cofniętego uprawnienia następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Niezwłocznie po złożeniu wymaganych dokumentów, jeżeli orzeczony zakaz trwał do 12 m-cy i prawo jazdy nie straciło ważności.

Jeżeli cofnięcie uprawnień w związku z orzeczonym zakazem lub zatrzymanie prawa jazdy trwało powyżej 12 m-cy, zwrot prawa jazdy następuje po zaliczeniu egzaminu kontrolnego, sprawdzającego kwalifikacje (nie dotyczy to zatrzymania w związku z nieprzedłożeniem w odpowiednim terminie orzeczenia lekarskiego lub psychologicznego).

V. Tryb odwoławczy:

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmawiającej wydania.

VI. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

Wersja nieobowiązująca

Strona może zawierać nieaktualną treść i załączniki. Możesz pozostać na tej stronie lub przejść na wersję z obowiązującą zawartością.