Wersja obowiązująca z dnia

Uzyskanie profilu kandydata na kierowcę (PKK) w celu wydania prawa jazdy

I. Treść urzędowa:

PKK (Profil Kandydata na Kierowcę) jest to indywidualny numer każdego kandydata na kierowcę, niezbędny do rozpoczęcia kursu w Ośrodku Szkolenia Kierowców oraz zapisania się na egzamin w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego.

PKK wydaje się w przypadku:

  • ubiegania się po raz pierwszy o uprawnienie (prawo jazdy, pozwolenie na kierowanie tramwajem),
  • rozszerzenia uprawnień,
  • ubiegania się o umieszczenie kodu 96 przy kat. B prawa jazdy (pojazdy kat. B łączone przyczepą, gdzie dmc zestawu nie przekracza 4250 kg),
  • posiadania uprawnienia do jazdy pojazdami  z automatyczną skrzynią biegów i ubiegania się o uprawnienia bez kodu 78,
  • wymiany prawa jazdy wydanego za granicą,  nieokreślonego w konwencjach o ruchu drogowym, w celu umożliwienia poddania się egzaminowi państwowemu z części teoretycznej w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego,
  • sprawdzenia kwalifikacji w przypadku zatrzymania prawa jazdy lub cofnięcia uprawnień.

II. Wymagane dokumenty:

Wniosek o wydanie prawa jazdy (dostępny w urzędzie)

Załączniki:

  • wyraźna, aktualna i kolorowa fotografia o wym. 3,5 x 4,5 cm wykonana na jednolitym jasnym tle, przedstawiająca osobę w  pozycji frontalnej bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków,
  • orzeczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami, wydane przez lekarza uprawnionego do badań kierowców,
  • orzeczenie psychologiczne potwierdzające brak przeciwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami (jeżeli jest wymagane),
  • pisemna zgoda rodziców lub opiekunów (jeżeli osoba nie ukończyła 18 lat),
  • obustronna kserokopia dotychczas posiadanego prawa jazdy (w przypadku rozszerzenia uprawnień do kierowania pojazdami),
  • w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.

Uwaga:

  • Wszystkie dokumenty należy składać w oryginałach.
  • Jeżeli osoba wnioskująca o wydanie PKK, w celu uzyskania prawa jazdy kat AM,A1,B1,B i T, nie ukończyła 18 lat, konieczna jest pisemna zgoda rodzica lub opiekuna prawnego.
  • Fotografia załączona do wniosku powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, odwzorowująca naturalny kolor skóry, twarz nieprzesłonięta włosami z naturalnym wyrazem ma zajmować 70-80% fotografii oraz pokazywać wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice.
  • Osoby z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku mogą załączyć fotografię w okularach wraz z orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności spowodowanej wrodzoną lub nabytą wadą narządu wzroku wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
  • W przypadku osoby noszącej nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ja w nakryciu głowy o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny i załączy zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
  • Orzeczenie psychologiczne wymagane jest w przypadku ubiegania się o wydanie prawa jazdy kategorii: C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E oraz w przypadku wydawania pozwolenia na kierowanie tramwajem.
  • Do wglądu: dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu).
  • Wniosek o wydanie prawa jazdy osoba składa się osobiście.
  • W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika (odbiór prawa jazdy), wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto:

Nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna:

Nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003

Tytuł opłaty: opłata skarbowa.

III. Opłaty:

Opłata administracyjna: brak opłaty za wydanie PKK

Opłata skarbowa: brak.

IV. Termin i sposób załatwienia sprawy:

Profil kandydata na kierowcę wydaje się niezwłocznie po złożeniu wniosku wraz załącznikami, nie później niż w terminie 2 dni roboczych, z wyjątkiem osób posiadających prawo jazdy wydane przez inny urząd (termin załatwienia sprawy około 2 tygodni). Wydanie prawa jazdy po egzaminie następuje w drodze decyzji administracyjnej.

V. Tryb odwoławczy:

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Olsztyńskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji odmawiającej wydania.

VI. Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.