Wydział Komunikacji i Transportu
Dyrektor
Zbigniew Wasieczko
tel. (89) 521 05 30
email: komunikacja@powiat-olsztynski.pl
pokój 14
Rejestracja Pojazdów
tel. (89) 523 28 81
pokój 12
Wydawanie Uprawnień Kierowcom
tel. (89) 521 05 22, 521 05 24
pokój 16, 18
Godziny przyjęć interesantów
Poniedziałek: 7:30 - 15:30
Wtorek - Czwartek: 7:30 - 14:30
Piątek: 7:30 - 13:30
Internetowa rezerwacja kolejki
Transport Drogowy
tel. (89) 521 05 47
email: sp10@powiat-olsztynski.pl lub joanna.martul@powiat-olsztynski.pl
pokój 303 (III piętro)
Godziny przyjęć interesantów
Poniedziałek - Piątek: 7:00 - 15:00
Zarządzanie Ruchem na Drogach Powiatowych i Gminnych
tel. (89) 521 05 57
email: wlodzimierz.bochno@powiat-olsztynski.pl
pokój 304
Godziny przyjęć interesantów
Poniedziałek - Piątek: 7:00 - 15:00
Zamiejscowe Stanowisko Pracy w Biskupcu
(gmina Biskupiec, gmina Kolno)
tel./fax (89) 715 44 63
Godziny przyjęć interesantów:
Poniedziałek: 8:00 - 15:00
Wtorek – Czwartek: 8:00 - 14:00
Piątek: 8:00 - 13:30
Zamiejscowe Stanowisko Pracy w Dobrym Mieście
(gmina Dobre Miasto, gmina Świątki)
tel./fax (89) 616 33 17
Godziny przyjęć interesantów:
Poniedziałek: 8:00 - 15:00
Wtorek – Czwartek: 8:00 - 14:00
Piątek: 8:00 - 13:30
Zamiejscowe Stanowiska Pracy w Biskupcu i Dobrym Mieście nie posiadają kasy ani terminali płatniczych. Załatwiając sprawę, za którą ma być uiszczona jakakolwiek opłata należy dołączyć do wniosku dowód opłaty w formie papierowej.
Zakres działania
Do zakresu działania Wydziału Komunikacji i Transportu należy realizacja zadań:
1. Wieloosobowe stanowisko pracy ds. rejestracji pojazdów
- dokonywanie czasowej rejestracji pojazdów (z urzędu i na wniosek właściciela), wydając pozwolenia czasowe i zalegalizowane tablice rejestracyjne, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej,
- dokonywanie rejestracji pojazdów poprzez wydawanie dowodów rejestracyjnych i zalegalizowanych tablic rejestracyjnych oraz nalepki kontrolnej, jeżeli jest wymagana, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej,
- dokonywanie wpisów w dowodach rejestracyjnych i pozwoleniach czasowych, jeżeli używanie pojazdu uzależnione jest od szczególnych warunków określonych przepisami prawa, np.: o ustanowieniu bankowego zastawu rejestrowego,
- wydawanie kart pojazdów dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy i tam zarejestrowanych, przy pierwszej rejestracji pojazdu na terytorium Polski, za opłatą i po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej,
- wydawanie wtórników dokumentów i tablic za opłatą,
- wpisywanie do dowodu rejestracyjnego terminu badania technicznego pojazdu,
- dokonywanie wpisów w karcie pojazdu o nabyciu lub zbyciu pojazdu oraz zmianach danych w dowodzie rejestracyjnym,
- prowadzenie wymaganych prawem ewidencji i rejestrów powierzonych druków ścisłego zarachowania oraz rejestrów wydanych tablic rejestracyjnych,
- nieodpłatne sporządzanie i przekazywanie comiesięcznych informacji o zarejestrowanych i wyrejestrowanych pojazdach organom właściwym w sprawach podatku od środków transportowych oraz urzędom skarbowym,
- wyrejestrowywanie pojazdów na wniosek właścicieli w wypadkach określonych ustawą,
- wydawanie dowodów rejestracyjnych zatrzymanych przez uprawnione organy kontroli – po ustaniu przyczyny ich zatrzymania,
- kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego lub naruszają wymagania ochrony środowiska,
- przygotowywanie skierowań właścicielom pojazdów do wyznaczonej stacji kontroli pojazdów, w przypadkach określonych prawem – np. celem nabicia numerów identyfikacyjnych i wykonania tabliczki zastępczej,
- czasowe wycofanie pojazdów z ruchu na wniosek ich właścicieli,
- przekazywanie danych o pojazdach i ich właścicielach do centralnej ewidencji pojazdów,
- sporządzanie raportów dziennych i meldunków miesięcznych z wyodrębnieniem ustalonych opłat komunikacyjnych i opłaty ewidencyjnej,
- przyjmowanie od właścicieli zarejestrowanych pojazdów zawiadomień o zmianie danych w dowodzie rejestracyjnym bądź informacji o zbyciu lub nabyciu pojazdu,
- przyjmowanie pozwoleń czasowych i tymczasowych tablic rejestracyjnych po upływie terminu czasowej rejestracji, przedłużanie terminu czasowej rejestracji do 14 dni,
- realizacja obowiązku przekazywania informacji kryminalnych do Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych Komendy Głównej Policji,
- niszczenie dokumentów i druków ścisłego zarachowania.
2. Wieloosobowe stanowisko pracy ds. wydawania uprawnień kierowcom
- wydawanie dokumentu stwierdzającego uprawnienie do kierowania pojazdem – za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej,
- wydawanie międzynarodowego prawa jazdy – za opłatą,
- kierowanie osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w razie uzasadnionych zastrzeżeń co do ich kwalifikacji oraz w innych przypadkach określonych ustawą,
- kierowanie osób kierujących pojazdem na badania lekarskie do uprawnionego lekarza w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia kierowcy,
- wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym bądź przywrócenia uprawnienia,
- wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy, zwrot uprawnienia po ustaniu przyczyny zatrzymania,
- wprowadzanie do centralnej ewidencji kierowców danych o osobach posiadających lub, którym cofnięto uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi oraz nieposiadających uprawnień, w stosunku do których orzeczono środek karny w postaci zakazu prowadzenia pojazdów,
- wydawanie wtórników prawa jazdy za opłatą,
- wydawanie zaświadczeń z zakresu prowadzonych spraw,
- dokonywanie w prawie jazdy wpisu potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego, o których mowa w ustawie o transporcie drogowym – na wniosek kierowcy za opłatą,
- wydawanie zezwoleń kierowcom pojazdów uprzywilejowanych,
- udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych,
- przekazywanie na żądanie z innych urzędów akt kierowców,
- wydawanie PKK (profilu kandydata na kierowcę),
- wydawanie PKZ (profilu kandydata na kierowcę zawodowego),
- potwierdzanie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej,
- przygotowywanie i przekazywanie do Wojewody Warmińsko – Mazurskiego sprawozdań statystycznych na podstawie art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151 z późn. zm.).
3. Wieloosobowe stanowisko pracy ds. transportu drogowego
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru – za opłatą,
- wydawanie poświadczeń potwierdzających spełnienie dodatkowych wymagań dla ośrodka szkolenia kierowców w drodze decyzji administracyjnej – za opłatą,
- wpis instruktora do ewidencji instruktorów – za opłatą, wydawanie legitymacji instruktorom oraz wpis wykładowcy do ewidencji wykładowców – za opłatą, wydawanie zaświadczeń wykładowcom,
- współdziałanie z Policją w zakresie kontroli wykonywania praktycznej nauki jazdy prowadzonej poza ośrodkiem szkolenia kierowców,
- przyjmowanie i ewidencjonowanie zgłoszeń od ośrodków szkolenia kierowców dotyczących daty rozpoczęcia kursu, daty i miejsca wyznaczonego egzaminu wewnętrznego oraz informacji o zakończeniu kursu,
- sporządzanie analizy statystycznej zdawalności osób szkolonych na podstawie danych uzyskanych z wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego,
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis do rejestru,
- wydawanie i cofanie diagnostom uprawnień do wykonywania badań technicznych,
- sprawowanie nadzoru nad szkoleniem kandydatów na kierowców i stacjami kontroli pojazdów,
- dokonywanie corocznych kontroli stacji kontroli pojazdów i ośrodków szkolenia kierowców, zgodnie z planem kontroli,
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia przewozów drogowych na potrzeby własne, jako działalności pomocniczej w stosunku do podstawowej działalności – za opłatą,
- udzielanie, odmowa udzielenia, zmiana lub cofnięcie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób (samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą) w drodze decyzji administracyjnej, wydawanie wypisów z licencji – za opłatą,
- udzielanie, odmowa udzielenia, zmiana lub cofnięcie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy w drodze decyzji administracyjnej – za opłatą,
- udzielanie, odmowa udzielenia, zmiana oraz zawieszenie lub cofnięcie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób lub rzeczy w drodze decyzji administracyjnej – za opłatą,
- wydawanie, odmowa lub zmiana udzielonego zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych w uzgodnieniu z wójtami, burmistrzami, prezydentami miast właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej oraz po przeprowadzeniu analizy sytuacji rynkowej; stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia lub cofnięcie zezwolenia – za opłatą,
- dokonywanie – co najmniej raz na 5 lat – kontroli przedsiębiorców w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne z przepisami ustawy i warunkami udzielonej licencji, zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, zezwolenia lub zaświadczenia – na podstawie upoważnienia Starosty,
- dokonywanie kontroli przedsiębiorców wykonujących przewóz osób na podstawie udzielonych przez Starostę Olsztyńskiego zezwoleń na wykonywanie regularnych i regularnych specjalnych przewozów osób w zakresie dokumentów i warunków w nich określonych oraz prawidłowości pobierania opłat za przewóz osób – na podstawie upoważnienia Starosty,
- nakładanie na przewoźników drogowych obowiązku przedstawiania w oznaczonym terminie informacji i dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań ustawowych i warunków określonych w licencji, zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub zezwoleniu,
- nakładanie na przewoźników drogowych w drodze decyzji administracyjnych kar pieniężnych za niedopełnienie obowiązku zwrotu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji albo wypisów z tych dokumentów, w przypadku wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia lub licencji,
- nakładanie na zarządzającego transportem drogowym w drodze decyzji administracyjnych kar pieniężnych za niedopełnienie obowiązku zwrotu certyfikatu, w przypadku wydania decyzji o niezdolności zarządzającego transportem do kierowania operacjami transportowymi,
- wydawania zaświadczeń dla przewoźników posiadających zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego o liczbie pojazdów, dla których został udokumentowany wymóg zdolności finansowej, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) 1071/2009, w celu uzyskania licencji wspólnotowej lub wypisu z tej licencji,
- współdziałanie z Inspekcją Transportu Drogowego w realizacji zadań określonych ustawą o transporcie drogowym,
- przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw transportu – dwa razy w roku – informacji dotyczącej liczby i zakresu udzielonych zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji, zezwoleń oraz zaświadczeń,
- sporządzanie miesięcznych sprawozdań w zakresie ilości wydanych zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji, zezwoleń i zaświadczeń oraz pobranych opłat,
- sporządzanie analizy sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu drogowego osób na obszarze Powiatu Olsztyńskiego.
4. Stanowisko pracy ds. zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych
- rozpatrywanie projektów organizacji ruchu oraz wniosków dotyczących zmian organizacji ruchu;
- opracowywanie lub zlecanie do opracowania projektów organizacji ruchu uwzględniających wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji ibezpieczeństwa ruchu;
- zatwierdzanie organizacji ruchu na podstawie złożonych projektów;
- przekazywanie zatwierdzonych organizacji ruchu do realizacji;
- przechowywanie projektów organizacji ruchu i prowadzenie ich ewidencji;
- opiniowanie geometrii drogi w projektach budowlanych;
- prowadzenie kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych sygnalizacji świetlnej, sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu;
- prowadzenie kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu organizacji ruchu gdy ma ona charakter stały;
- współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, zarządami dróg i kolei, Policją oraz innymi jednostkami;
- przygotowywanie projektów zarządzeń Starosty w sprawie powołania komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego.
5. Zamiejscowe stanowiska pracy w Biskupcu i Dobrym Mieście realizuje wszystkie zadania z zakresu rejestracji pojazdów oraz z zakresu wydawania uprawnień kierowcom, poza:
- wydawaniem międzynarodowego prawa jazdy – za opłatą,
- kierowaniem osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w razie uzasadnionych zastrzeżeń co do ich kwalifikacji oraz w innych przypadkach określonych ustawą,
- kierowaniem osób kierujących pojazdem na badania lekarskie do uprawnionego lekarza w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia kierowcy,
- wydawaniem decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy, zwrotem uprawnienia po ustaniu przyczyny zatrzymania.