Uzyskanie wtórnika tablic rejestracyjnych w przypadku ich zniszczenia lub utraty
I. Treść urzędowa:
Uzyskanie wtórnika tablic rejestracyjnych w przypadku ich zniszczenia lub utraty.
II. Wymagane dokumenty:
Wniosek
Załączniki:
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- zniszczone tablice rejestracyjne lub oświadczenie właściciela pojazdu złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, w przypadku utraty tablic(y),
- dowód uiszczenia opłaty za wtórnik tablicy rejestracyjnej pojazdu,
- dokument tożsamości (do wglądu).
Uwaga:
- Wydanie wtórnika tablic(y) rejestracyjnych jest możliwe tylko dla pojazdów zarejestrowanych na „białych” tablicach.
- W przypadku wniosku o wydanie wtórnika jednej tablicy rejestracyjnej dla pojazdu zarejestrowanego przed 30 czerwca 2018 r. organ rejestrujący wydaje komplet nowych tablic rejestracyjnych.
- Wszystkie dokumenty należy składać w oryginałach.
- Wniosek właściciel/właściciele składa/ją osobiście, w przypadku załatwiania sprawy przez jednego z współwłaścicieli pojazdu bądź przez pełnomocnika, wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, który (jeżeli dotyczy) podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł na konto:
Nazwa rachunku: Urząd Miasta Olsztyna:
Nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003
Tytuł opłaty: opłata skarbowa.
III. Opłaty:
Opłata administracyjna:
- 52,50 zł - w przypadku wtórnika jednej tablicy (samochód osobowy, ciężarowy, ciągnik samochodowy, motocykla, przyczepy, naczepy, ciągnika rolniczego),
- 92,50 zł - w przypadku wtórnika dwóch tablic (samochód osobowy, ciężarowy, ciągnik samochodowy),
- 42,50 zł - w przypadku wtórnika tablicy (motorower),
- 112,50 zł – w przypadku wtórnika dwóch tablic zabytkowych,
- 62,50 zł – w przypadku wtórnika tablicy zabytkowej.
Opłat dokonuje się w kasie na terenie urzędu (w tym kartą płatniczą) lub przelewem na konto.
Nazwa rachunku: Dochody Starostwa
Numer rachunku: 46 1560 0013 2013 1105 7000 0003
Tytuł opłaty: rejestracja pojazdu
Do odbioru wtórnika tablicy rejestracyjnej należy przedstawić następujące dokumenty:
- oryginał dowodu rejestracyjnego,
- oryginał dowodu tożsamości (do wglądu),
- aktualna polisa OC (do wglądu),
- pełnomocnictwo – w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu.
IV. Termin i sposób załatwienia sprawy:
Niezwłocznie, po złożeniu wniosku wraz z wymaganymi załącznikami przewidzianymi przepisami prawa.
V. Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje.
VI. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracja pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników